Biasiswa JPA 2016 : 4 Program Tajaan Diteruskan

UPDATE Rasmi berdasarkan pembentangan bajet terbaru pada 28 Januari 2016.

Biasiswa JPA dalam Perutusan Khas Pengubahsuaian Bajet 2016 hari ini (28 Januari 2015 - 12:00 TGH hingga 1:00 PTG)
Meneruskan 4 Program Tajaan JPA
1) Program Biasiswa Nasional bagi 20 Pelajar Terbaik Lepasan SPM untuk melanjutkan pengajian ke universiti terkemuka di seluruh dunia
2) Program Khas Kejuruteraan bagi 200 pelajar ke Jepun, Korea, Jerman dan Perancis
3) Program Lepasan Bursary bagi 744 pelajar bagi pengajian di Ijazah Pertama di Universiti Awam (IPTA) dan Universiti Swasta (IPTS) dalam Negara
4) Pengambilan baru seramai 8,000 pelajar akan diberi biasiswa mengikut pengajian yang ditetapkan di peringkat ijazah pertama dalam negara

jpa 2016


sumber: fb biasiswa jpa

{ 37 comments.. read them below or add one }

Anonymous Anonymous 21 January, 2016
seriously ?!?!? im sad to hear this. in 2015 biasasiwa jpa dihapuskan dan dimusnahkan . dalam 5 tahun nanti , apa pula yang nak dihapuskan for the kids yang nak masik universiti ?!?
gajah2021 gajah2021 21 January, 2016
Minta majlis raja raja melayu masuk campursupaya biasiswa diteruskan.
Anonymous Anonymous 21 January, 2016
Apa kes plak nak marahkan cina? Kebanyakan syarikat yg berbangsa cina ni lah yg bnyk bantu itu dan ini... cina wee ka siong ni tak guna bodek kuat. Jgn kerana cina sorang, habis semua cina kena tempias...
Anonymous Anonymous 21 January, 2016
Siapa yg beri arahan pada YB Wee? Dia umum aje. Bukannya hapus. Tangguh aje.
Anonymous Anonymous 21 January, 2016
Dia umum yg biasiswa dihapuskan. Mansuh tu hapus la tu. Dihentikan.
Anonymous Anonymous 21 January, 2016
Mmg skg makin hampeh dgn apa jua keputusan..tak memihak pada rakyat
mior mior 21 January, 2016
Blogger fitnah Skrg ni Dah http://mobile.jpa.gov.my/index.php?lang=ms
Anonymous Anonymous 21 January, 2016
YB Wee, is just a messenger to convey the message to the people and he can never make a decision or convince top people to reconsider. Hence wondering what is the Minister of Education is doing, i'm sure he foresee the impact to our students who going to tertiary/higher studies in 2016, but he also helpless since our government's cash box is drying and someone superior to him made the decision. Pointless to scold or accuse the wrong person....
mior mior 21 January, 2016
http://mobile.jpa.gov.my/index.php?lang=ms blogger fitnah penipu
Rosli Masaliku Rosli Masaliku 22 January, 2016
Wee hanya turut perentah.kerana ketua kerajaan yg tdk mahir mentadbir negara penyebabnya dan perlu letak jawatan. Sepatutnya pendidikan perlu d beri keutamaan.
Rosli Masaliku Rosli Masaliku 22 January, 2016
Wee hanya turut perentah.kerana ketua kerajaan yg tdk mahir mentadbir negara penyebabnya dan perlu letak jawatan. Sepatutnya pendidikan perlu d beri keutamaan.
Anonymous Anonymous 22 January, 2016
I totally agree with this.
Anonymous Anonymous 22 January, 2016
mcm biasa,,pendidikan x perlu diutamakan sgt sekarang ni..ape yg berlaku adalah org yg xde sijil dari luar negara masuk malaysia dpt kerja elok jer...rakyat yg ade degree diploma bagai,kene buang..bgus lah tu mansuh..rakyat x berani nk melawan kan??xpyah blaja pun xpe..jnji ade keja..hahaha..blaja tgi2 tp x keja pun bodoh juga....buat ape blaja?blaja la ilmu akhirat tu..lg bgus dr dunia ni kan??
me me 22 January, 2016
http://www.utusan.com.my/pendidikan/ka-siong-nafi-dakwa-biasiswa-jpa-dihapuskan-1.181935
Miming Lee Miming Lee 22 January, 2016
Janganlah cakap cina babi. Org cina muslim pun banyak melebihi penduduk Malaysia. Banyak juga org Melayu yang murtad. Cakap fikir dulu.sya tahu kau marah tapi bukan semua org cina. Dia pun ikut perintah juga.
Anonymous Anonymous 22 January, 2016
Daripada beberapa komen yang dekat atas ni melambangkan mentaliti masyarakat malaysia. Daripada menunding jari n menyalahkan bangsa lain. Kenapa tak siasat sendiri perkara ni.? Berhubung terus dengan pengurusan JPA sendiri. Typical malaysian. Sedih baca sebahagian daripada komen kat sini. Malu jadi rakyat malaysia kalau sebigini rupa mentaliti masyarakat. Lebih gemar membesarkan khabar angin daripada menyiasat sendiri. Take one step back and rethink before u post or comment something.
jiejoe man jiejoe man 22 January, 2016
Setuju miming lee...x semua cina cmtu..melayu pn bukan bagus sangat..manusia ads yg baik n ada yg jahat...
jiejoe man jiejoe man 22 January, 2016
Setuju miming lee...x semua cina cmtu..melayu pn bukan bagus sangat..manusia ads yg baik n ada yg jahat...
nor hayati nor hayati 22 January, 2016
Dan itu jugalah mentality menteri..

Cikk Tasyaa Cikk Tasyaa 23 January, 2016
Hmm.. jangan la betul.. aku nak sambung belajaq.. hopefully semua ni xbetul 😞
Mohd Sazali Mohd Sazali 23 January, 2016
Kita dah lama tau gomen taada duit, kerajaan boros berbelanja, tu belum kira nak servis hutang lagi, eksport tak kompetetive dgn pilihan lain banyak, yg pàling teruk org melayu kena tempias kerana mereka majoriti kemiskinan di n3gara ini. Melayu yg cakap besar tuh mungkin sudah keluar dari kempompong ini atau dari golongan org politik yg mudah dapat uang
Mohd Sazali Mohd Sazali 23 January, 2016
Kita dah lama tau gomen taada duit, kerajaan boros berbelanja, tu belum kira nak servis hutang lagi, eksport tak kompetetive dgn pilihan lain banyak, yg pàling teruk org melayu kena tempias kerana mereka majoriti kemiskinan di n3gara ini. Melayu yg cakap besar tuh mungkin sudah keluar dari kempompong ini atau dari golongan org politik yg mudah dapat uang
Tom "Kerengge" I, II and III Tom "Kerengge" I, II and III 23 January, 2016
Fitri ni la yg sebenarnya cina babi.
Tom "Kerengge" I, II and III Tom "Kerengge" I, II and III 23 January, 2016
Fitri ni la yg sebenarnya cina babi.